woensdag, mei 22, 2024

Virtual Reality voor volwassenen met autisme spectrum stoornis

Gerelateerde artikelen

Sociaal-cognitieve problemen bij Autisme Spectrum Stoornis (ASS) kunnen het dagelijks leven van mensen met ASS diepgaand beïnvloeden en de ontwikkeling en instandhouding van zinvolle sociale relaties beïnvloeden. Sociale cognitietraining (SCT) wordt vaak gebruikt voor het verbeteren van sociaal functioneren, maar mist ecologische validiteit en het vermogen om sociale situaties effectief na te bootsen. De ontwikkeling van virtual reality (VR)-interventies, gericht op het verbeteren van sociale cognitie, kan bijdragen aan de effectiviteit van SCT binnen de ASS-zorg, door een veilige, interactieve en praktische trainingsomgeving te bieden, waar generalisatie van kennis en vaardigheden naar de echte wereld wordt bevorderd. In een artikel in Research in Autism Spectrum Disorders[zotpressInText item=”{9309347:TZ8PCL8G}” format=”%num%” brackets=”yes”] wordt de haalbaarheid van de dynamische interactieve sociale cognitie geëvalueerd, evenals de acceptatie door deelnemers en therapeuten.

Kernpunten

  • Sociaal-cognitieve tekorten bij Autisme Spectrum Stoornis (ASS) kunnen het dagelijks leven van mensen met ASS diepgaand beïnvloeden.
  • Het verbeteren van sociale cognitieve vaardigheden door middel van Virtual Reality zou de effectiviteit van sociale cognitietraining kunnen vergroten.
  • VR biedt een veilige en praktische trainingsomgeving, waar generalisatie van kennis/vaardigheden naar de echte wereld wordt bevorderd. 
  • Dit onderzoek toont aan dat de virtual reality-training voor sociale cognitie haalbaar is als trainingsinstrument voor mensen met autisme.
  • De virtual reality-training is goed ontvangen door zowel therapeuten als patiënten.

Methode

Het Training in Virtual Reality (DiSCoVR) protocol zoals ontwikkeld voor volwassenen met een schizofrene spectrum stoornis (SSD), werd aangepast voor ASS (DiSCoVR-A). 26 deelnemers in de leeftijd van 18-63 jaar namen deel aan een pilotstudie. 22 deelnemers voltooiden de baseline- en post-assessment, inclusief de evaluatie van de primaire uitkomst via een semi-gestructureerd interview. Secundaire metingen waren gericht op sociale cognitie, emotieherkenning, mentale flexibiliteit, sociale angst, empathie en sociale responsiviteit en werden beoordeeld bij baseline (T0), na de behandeling (T1) en bij follow-up (T2) zestien weken na voltooiing van de interventie.

OOK INTERESSANT:   Slaap, stress en het vrouwenhart

Resultaten 

De resultaten laten zien dat de meerderheid van de deelnemers en therapeuten de VR-interventie acceptabel en haalbaar vonden, zoals gerapporteerd in evaluatievragenlijsten en interviews. 

Conclusie 

De voorlopige bevindingen zijn veelbelovend. Er is volgens de onderzoekers echter gecontroleerd onderzoek nodig om de effectiviteit van VR binnen sociale cognitietraining voor volwassenen met ASS verder te onderzoeken.

Beperkingen

Voor de pilotstudie gelden een aantal beperkingen. Zo was de pilot niet-gecontroleerd (d.w.z. geen wachtlijst of alternatieve behandelcontrolegroep), dus kan er geen causaal verband tussen verbetering van de uitkomst en de interventie geïmpliceerd worden. Ook beperkt de kleine, selectieve steekproef de statistische kracht en generaliseerbaarheid van de resultaten op de secundaire uitkomstvariabelen. Het belangrijkste doel was echter het onderzoeken van de haalbaarheid van de interventie. De haalbaarheid toont aan dat een grotere, gerandomiseerde gecontroleerde studie moet worden uitgevoerd om de effectiviteit van DiSCoVR-A op sociale cognitie bij volwassenen met ASS goed te kunnen beoordelen. Ook zijn alleen volwassen deelnemers met ASS opgenomen. Het kan volgens de onderzoekers de moeite waard zijn om de VR-wereld voor adolescenten uit te breiden, gezien het interessante karakter van de interventie, waardoor de motivatie voor behandeling in deze groep waarschijnlijk wordt bevorderd.

Lader Bezig met laden…
EAD logo Duurt het te lang?

Opnieuw laden Laad het document opnieuw
| Open Openen in nieuwe tab

Download [5.38 MB]

[zotpressInTextBib style=”vancouver” sort=”ASC”]

Meer over dit onderwerp

Reacties

Ook in PSYMAG

Sociaal-cognitieve problemen bij Autisme Spectrum Stoornis (ASS) kunnen het dagelijks leven van mensen met ASS diepgaand beïnvloeden en de ontwikkeling en instandhouding van zinvolle sociale relaties beïnvloeden. Sociale cognitietraining (SCT) wordt vaak gebruikt voor het verbeteren van sociaal functioneren, maar mist ecologische validiteit en het vermogen om sociale situaties effectief na te bootsen. De ontwikkeling van virtual reality (VR)-interventies, gericht op het verbeteren van sociale cognitie, kan bijdragen aan de effectiviteit van SCT binnen de ASS-zorg, door een veilige, interactieve en praktische trainingsomgeving te bieden, waar generalisatie van kennis en vaardigheden naar de echte wereld wordt bevorderd. In een artikel in Research in Autism Spectrum Disorders wordt de haalbaarheid van de dynamische interactieve sociale cognitie geëvalueerd, evenals de acceptatie door deelnemers en therapeuten.

Alleen voor abonnees

De volledige inhoud van dit artikel is alleen toegankelijk voor ingelogde abonnees. Een abonnement kost slechts €30,- per jaar. Hiervoor krijg je toegang tot alle beschikbare content, inclusief het maandelijkse pdf-vaktijdschrift (verschijnt 12x per jaar).

€30,-per jaar

PSYMAG verschijnt ook als PDF-vaktijdschrift. Voor slechts €30,- per jaar ontvang je naast toegang tot alle content op www.psymag.nl ook 12x per jaar dit tijdschrift in je digitale mailbox.

Populaire artikelen