Steeds meer studenten (zonder ADHD) grijpen naar ADHD-medicijnen om beter te kunnen studeren. Maar uit recent onderzoek van de Binghamton Universiteit blijkt dat dit soort ‘studiedrugs’ kan leiden tot meer drugsgebruik en geestelijke gezondheidsproblemen.
Studiedrugs
Het misbruik van methylfenidaat onder studenten in Nederland is een bekend fenomeen en wordt voornamelijk geassocieerd met het streven naar een verhoogde concentratie en alertheid tijdens het studeren.
Hoewel exacte cijfers variëren, wijzen sommige studies en enquêtes uit dat een deel van de studenten in Nederland zonder ADHD-diagnose methylfenidaat gebruikt om prestaties te verbeteren, vooral tijdens examenperiodes. Studenten die methylfenidaat misbruiken, doen dit vaak met het doel om de concentratie te verhogen, uitstelgedrag tegen te gaan, langere tijd te kunnen studeren zonder afgeleid te worden en de waargenomen academische druk aan te kunnen. Het gebruik ervan door studenten zonder de diagnose ADHD, als hulpmiddel om te studeren, baart zorgen.
In Nederland is Adderall, een merknaam voor een combinatie van amfetamine en dextroamfetamine, niet goedgekeurd en dus ook niet verkrijgbaar. Het middel wordt in andere landen, zoals de Verenigde Staten, voorgeschreven voor de behandeling van ADHD en narcolepsie. Het medicijn dat in Nederland het meest vergelijkbaar is met Adderall qua werking, is methylfenidaat. Methylfenidaat is de werkzame stof in medicijnen zoals Ritalin of Concerta en wordt vaak voorgeschreven voor de behandeling van ADHD. Net als Adderall is het een psychostimulant en valt het onder de Opiumwet, wat betekent dat het alleen op recept verkrijgbaar is en dat het gebruik ervan strikt gecontroleerd wordt vanwege de kans op misbruik en verslaving.
Belangrijkste Bevindingen
- Verband met andere middelen
Onderzoek onder 702 studenten toonde aan dat studenten die ADHD-medicatie gebruiken zonder dat ze de diagnose hebben, ook vaker naar alcohol, cannabis en nicotine grijpen. - Dopamine en verslaving
Lina Begdache, hoofddocent aan de universiteit, legt uit dat het gebruik van deze middelen een prettig gevoel geeft door dopamine, wat kan leiden tot een zoektocht naar dat gevoel en uiteindelijk tot verslaving. - Ontwikkeling van de hersenen
Omdat de hersenen zich ontwikkelen tot ongeveer het 25e levensjaar, kan drugsgebruik in deze periode de rijping van de hersenen negatief beïnvloeden. - Geestelijk welzijn
Er is ook een duidelijk verband gevonden tussen het gebruik van deze middelen en een slechtere geestelijke gezondheid en minder weerstand tegen stress.
Wat betekent dit?
De resultaten van de studie laten zien dat het gebruik van studiedrugs serieuze risico’s met zich meebrengt.
- Opstap naar misbruik:
Studiedrugs kunnen de deur openen naar het experimenteren met andere drugs. - Meer kans op psychische klachten:
Gebruikers lopen een groter risico op geestelijke gezondheidsproblemen zoals angst en depressie. - Langdurige gevolgen:
Naast de druk van studeren kunnen er langdurige gezondheidsproblemen ontstaan door veranderingen in de hersenontwikkeling en mogelijke verslaving.
De onderzoekers willen dat er meer aandacht komt voor de risico’s van studiedrugs op universiteiten.
Conclusie
De resultaten van de Binghamton Universiteit maken duidelijk dat studiedrugs risico’s met zich meebrengen, niet alleen voor het huidige drugsgebruik maar ook voor de lange termijn. Er is meer voorlichting nodig om studenten te beschermen tegen deze gevaren.
Referentie
Nicole Scott, Emily Dwyer, Cara Patrissy, Samantha Bonventre, Lina Begdache. Het verband tussen ADHD-medicatie, cannabis en nicotinegebruik, geestelijke nood en andere psychoactieve stoffen. Internationaal Tijdschrift voor Psychologische en Gedragswetenschappen, 2024; 18 (1): 62-71.