woensdag, juni 25, 2025

Onderwerp: jeugdtrauma

Boekbespreking: Van waanzin naar wijsheid

"Van waanzin naar wijsheid" biedt een boeiend, helder geschreven verhaal dat diepe inzichten biedt over trauma en heling. Het is een waardevolle aanrader voor zowel zij die met trauma kampen als voor hulpverleners. De auteur neemt de lezer mee in een krachtig proces, waarbij hoop en heling centraal staan. Dit autobiografische werk biedt niet alleen persoonlijke inzichten, maar belicht ook effectieve therapeutische benaderingen, waardoor het een waardevolle bron van begrip en groei is voor iedereen die geïnteresseerd is in trauma en zijn behandeling.

Nadelige jeugdervaringen

Een recent rapport van de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) laat zien dat een aanzienlijk deel van de volwassenen in Europa en Noord-Amerika minstens één nadelige jeugdervaring (Adverse Childhood Experiences, ACE) heeft meegemaakt tijdens hun kindertijd. In dit artikel gaan we dieper in op de Adverse Childhood Experiences.

Trauma tijdens de kindertijd verdrievoudigt het risico op een ernstige psychische stoornis op volwassen leeftijd

Jeugdtrauma verhoogt het risico om later gediagnosticeerd te worden met een psychische stoornis aanzienlijk. Voor kinderen die emotionele mishandeling hebben meegemaakt, is angst de meest voorkomende stoornis. Trauma verhoogt ook het risico op psychose, obsessieve-compulsieve en bipolaire stoornis. En veelzeggend is dat degenen die tijdens hun kinderjaren een trauma meemaakten, 15 keer meer kans hadden om later in hun leven de diagnose borderline-persoonlijkheidsstoornis te krijgen. De resultaten zijn gepubliceerd in het tijdschrift European Archives of Psychiatry and Clinical Neuroscience. Het is het sterkste bewijs tot nu toe dat psychologisch trauma echt een risicofactor is om later een psychische stoornis te krijgen.

Jeugdtrauma geeft ernstige en chronische klachten van depressie en angst

Jeugdtrauma  is een risicofactor voor depressie en angst, maar hoe langdurig zijn deze effecten? In een nieuwe studie is onderzocht hoe jeugdtrauma (zoals emotionele verwaarlozing, emotioneel/fysiek/seksueel misbruik) samenhangt met depressie en angst.

Populair

De herstel- en ontwikkelcampus

Dit artikel introduceert en bepleit een radicaal andere aanpak binnen de ggz: de herstel- en ontwikkelcampus. Een geïntegreerd ecosysteem waar behandeling niet het einddoel is, maar het startpunt van een traject naar een betekenisvol en autonoom leven. We verkennen het concept, de theoretische onderbouwing en de praktische uitvoering aan de hand van een casus. Tot slot analyseren we waarom dit model nog geen gemeengoed is en wat er nodig is om deze droom werkelijkheid te maken.

Objectieve meetmethoden voor ADHD-symptomen en behandeleffecten

Dit artikel geeft een overzicht van de stand van zaken op het gebied van objectieve meetmethoden voor ADHD. Wat meten ze precies? Wat zegt de wetenschap over hun betrouwbaarheid en bruikbaarheid? En hoe kunnen ze de klinische praktijk versterken, niet vervangen? We kijken naar hoe ADHD-zorg ingericht zou moeten zijn, waarin een combinatie van het klinisch beeld en objectieve data leidt tot een scherper, persoonlijker en effectiever zorgproces.

Toerekeningsvatbaarheid: waar zorg en recht elkaar raken

Een man met een psychotische stoornis steelt een auto, omdat stemmen hem de opdracht geven de wereld te redden. Een vrouw met een ernstige verslaving en persoonlijkheidsstoornis pleegt een gewelddadige overval. Een man met een antisociale persoonlijkheidsstoornis fraudeert op grote schaal zonder enig schuldgevoel. Deze mensen hebben een strafbaar feit gepleegd. Maar zijn ze er ook volledig verantwoordelijk voor? Dit is de kernvraag achter het concept ‘toerekeningsvatbaarheid’. Het is een complex onderwerp op het snijvlak van de geestelijke gezondheidszorg en het recht. In dit artikel duiken we diep in dit begrip. We bespreken het juridische kader, het psychologische onderzoek en de nieuwste wetenschappelijke inzichten.

Neurodiversiteit

Dit artikel biedt een uitgebreide analyse van het neurodiversiteitsparadigma. We bespreken de oorsprong, de kernconcepten en de meest recente wetenschappelijke inzichten. Vervolgens vertalen we deze kennis naar concrete implicaties voor de klinische praktijk van de ggz-professional, van diagnostiek tot behandeling en taalgebruik.
spot_imgspot_img