Recent onderzoek onder leiding van wetenschappers van de National Institutes of Health (NIH) heeft nieuwe inzichten opgeleverd in de hersenprocessen die samenhangen met ADHD bij jongeren. Gepubliceerd in het American Journal of Psychiatry, onthult deze grote studie atypische interacties tussen de frontale cortex en diepliggende informatieprocessencentra in de hersenen als een kenmerk van ADHD.
Achtergrond
De studie onderzocht meer dan 10.000 functionele hersenbeelden van jongeren met ADHD. Dit onderzoek werd geleid door Dr. Luke Norman en collega’s van het National Institute of Mental Health (NIMH) en het National Human Genome Research Institute. Het team analyseerde gegevens van meer dan 8.000 jongeren, zowel met als zonder ADHD, afkomstig uit zes verschillende functionele beeldvormingsdatasets.
Kernbevindingen
De onderzoekers ontdekten dat jongeren met ADHD verhoogde connectiviteit vertoonden tussen structuren diep in de hersenen – zoals de caudatus, putamen en nucleus accumbens, die betrokken zijn bij leren, beweging, beloning en emotie – en structuren in de frontale gebieden van de hersenen die betrokken zijn bij aandacht en het onderdrukken van ongewenst gedrag, zoals de superieure temporale gyri, insula, inferieure pariëtale lob en inferieure frontale gyri.
De bevindingen bieden een rijker begrip van de hersenconnectiviteit geassocieerd met ADHD en kunnen bijdragen aan de ontwikkeling van klinisch relevante behandelmethoden. De studie opent deuren naar verder onderzoek dat zich richt op de hersenmechanismen achter ADHD. Dergelijk onderzoek kan leiden tot betere diagnostische tools en op maat gemaakte interventies, die aansluiten bij de specifieke hersenpatronen die bij ADHD worden waargenomen.
Luke J. Norman, Gustavo Sudre, Jolie Price, Philip Shaw. Subcortico-Cortical Dysconnectivity in ADHD: A Voxel-Wise Mega-Analysis Across Multiple Cohorts. American Journal of Psychiatry, 2024; DOI: 10.1176/appi.ajp.20230026