In een nieuwe studie is de effectiviteit van gestructureerde lichamelijke oefening (SPE) bij de behandeling van ADHD bestudeerd.
In de huidige review zijn systematisch de effecten van SPE op ADHD-symptomen en executieve functies, evenals lichamelijke gezondheid, fysieke fitheid en geestelijke gezondheidsproblemen bij kinderen en tieners met ADHD geëvalueerd en gemeten. Ook werd de kwaliteit van de studies beoordeeld en onderzocht hoe verschillende factoren de effecten van SPE kunnen beïnvloeden.
Resultaten
Er zijn in totaal 18 studies opgenomen in de review. De meeste van deze studies keken naar de effecten van SPE-programma’s die duurden van 3 tot 12 weken. Toen het risico en de kwaliteit van de studies beoordeeld werden, ontdekten de onderzoekers dat de helft van de studies van hoge kwaliteit was. Uit een analyse van alle gegevens van alle studies samen (in totaal 627 deelnemers) kwam naar voren dat SPE een positief effect had op zowel de belangrijkste uitkomsten (ADHD-symptomen en executieve functies) als de andere uitkomsten (lichamelijke fitheid en geestelijke gezondheidsproblemen). Het hielp bijvoorbeeld bij aandachtsproblemen (zoals moeite met focussen) en executieve functies (zoals probleemoplossing en planning). Ook bleek dat langere SPE-programma’s, programma’s die op maat waren gemaakt voor individuele behoeften, het gebruik van stimulantia zoals methylfenidaat grotere effecten vertoonden.
Conclusie
Er zijn opkomende bewijzen dat SPE een veelbelovende optie kan zijn om symptoombeheer en de lichamelijke/geestelijke gezondheid van kinderen en tieners met ADHD te verbeteren.
Fenghua Sun, Yuan Fang, Carmen Ka Man Chan, Eric Tsz Chun Poon, Louisa Ming Yan Chung, Peggy Pui Lai Or, Yajun Chen, Simon B Cooper Child: Care, Health and Development 2023 July 12.