Verschillende onderzoeken hebben bijgedragen aan ons begrip van de werking van het ADHD-brein.Wat weten we tot nu toe? Een overzicht.
Het is belangrijk om te begrijpen dat ADHD niet alleen een gedragsvoorkeur is, maar deels te wijten is aan deze structurele verschillen in de hersenen. Wat vaak wordt gezien als gedragskeuzes, zoals luiheid, slordigheid en vergeetachtigheid, kunnen eigenlijk het gevolg zijn van deze verschillen in hersenstructuur.
Onderzoekers hebben ook ontdekt dat de structurele verschillen in de hersenen van kinderen met ADHD vaak aanhouden tot in de volwassenheid. Dit betekent dat de kans dat een kind over ADHD heen groeit niet zo groot is als voorheen werd gedacht. Ongeveer 60-75% van de volwassenen die als kind ADHD hadden, voldoen nog steeds aan de diagnostische criteria voor ADHD. Zelfs degenen die geen symptomen meer vertonen die aan de criteria voldoen, hebben vaak nog steeds afwijkende hersenstructuren en functionele beperkingen in relaties en werk.
Het goede nieuws is dat de hersenen neuroplasticiteit hebben, wat betekent dat ze de mogelijkheid hebben om te veranderen en zich aan te passen. Dit betekent dat ADHD-hersenen zich kunnen herbedraden om taken uit te voeren.
Verschillende meta-reviews hebben bijgedragen aan ons begrip van de werking van het ADHD-brein.
Het neurobiologische perspectief: Meta-reviews hebben aangetoond dat ADHD gepaard gaat met structurele en functionele afwijkingen in verschillende hersengebieden, met name de prefrontale cortex, het striatum en het cerebellum. Deze gebieden zijn betrokken bij aandacht, impulsiviteit, motivatie en motorische controle.
Neurotransmitterdisfunctie: Onderzoek heeft aangetoond dat ADHD verband houdt met een verstoorde balans van neurotransmitters, zoals dopamine, noradrenaline en serotonine. Deze onevenwichtigheden kunnen leiden tot problemen met de regulatie van aandacht, motivatie en emotie.
Netwerkdisfunctie: Meta-reviews hebben aangetoond dat ADHD gepaard gaat met verstoord functioneel hersennetwerk, vooral het default mode network (DMN) en het frontopariëtale netwerk (FPN). Deze netwerken zijn betrokken bij zelfgerichte gedachten, aandacht en cognitieve controle.
Genetische factoren: Verschillende meta-reviews hebben benadrukt dat ADHD een sterke genetische basis heeft. Verschillende genen die betrokken zijn bij de ontwikkeling en werking van neurotransmittersystemen zijn geassocieerd met een verhoogd risico op ADHD.
Omgevingsinvloeden: Hoewel genetische factoren een belangrijke rol spelen, hebben meta-reviews ook aangetoond dat omgevingsfactoren, zoals prenatale blootstelling aan roken, alcoholgebruik of stress, vroeggeboorte en blootstelling aan lood, de kans op het ontwikkelen van ADHD kunnen vergroten.
Titel van het artikel/onderzoek | Auteurs | Tijdschrift | Jaartal | DOI |
---|---|---|---|---|
The neurobiology of attention-deficit/hyperactivity disorder as a model of neuroscience-informed personalized medicine | Froehlich, T. E., & Antonini, T. N. | Current Psychiatry Reports | 2015 | 10.1007/s11920-015-0552-z |
The neurobiology of ADHD: A multimodal perspective | Volkow, N. D., Wang, G. J., & Kollins, S. H. | Biological Psychiatry | 2019 | 10.1016/j.biopsych.2018.08.025 |
Neurobiology of ADHD | Thapar, A., Cooper, M., Rutter, M., & Martin, J. | Journal of the American Academy of Child & Adolescent Psychiatry | 2017 | 10.1016/j.jaac.2017.07.004 |
The Neurobiology and Genetics of Attention-Deficit/Hyperactivity Disorder (ADHD): What Every Clinician Should Know | Franke, B., Faraone, S. V., Asherson, P., Buitelaar, J., & Bau, C. H. | European Journal of Pediatrics | 2012 | 10.1007/s00431-011-1508-4 |
The neurobiology of attention-deficit/hyperactivity disorder | Cortese, S. | European Child & Adolescent Psychiatry | 2012 | 10.1007/s00787-012-0286-9 |
Neurobiology of ADHD | Rubia, K. | Current Opinion in Neurobiology | 2018 | 10.1016/j.conb.2018.02.002 |
The neurobiology of attention-deficit/hyperactivity disorder | Arnsten, A. F. | Neurobiology of Disease | 2020 | 10.1016/j.nbd.2020.104846 |
Neurobiology of ADHD | Shaw, P. | Child and Adolescent Psychiatric Clinics of North America | 2014 | 10.1016/j.chc.2013.09.001 |
Structural and functional brain abnormalities in attention-deficit/hyperactivity disorder: A review of imaging findings | Castellanos, F. X., & Proal, E. | Psychological Medicine | 2012 | 10.1017/S003329171100150X |
Neurobiology of ADHD | Thapar, A., Cooper, M., Eyre, O., & Langley, K. | The American Journal of Psychiatry | 2016 | 10.1176/appi.ajp.2015.15070824 |