maandag, september 16, 2024

De chaos die ADHD heet

Gerelateerde artikelen

Aandachtstekortstoornis met hyperactiviteit (ADHD) is een complexe neurobiologische stoornis die zich manifesteert door een verscheidenheid aan symptomen, waaronder onoplettendheid, hyperactiviteit en impulsiviteit. De chaos die gepaard gaat met ADHD is niet alleen het gevolg van deze kernsymptomen, maar wordt verergerd door een veelvoud aan factoren die het dagelijks leven, relaties en algehele kwaliteit van leven van individuen beïnvloeden. Deze veelzijdige stoornis presenteert aanzienlijke uitdagingen gedurende het hele leven, van kindertijd tot volwassenheid, waarbij verschillende domeinen zoals academische prestaties, beroepsfunctioneren en interpersoonlijke relaties worden beïnvloed.

Klinische diagnose

De klinische diagnose van ADHD kent uitdagingen, met name met betrekking tot de betrouwbaarheid en validiteit van zelfgerapporteerde symptomen versus klinische evaluaties. Onderzoek benadrukt de incongruentie tussen zelfgerapporteerde symptomatische lasten en klinische diagnoses, wat aangeeft dat ADHD-classificatie vaak kan leiden tot verkeerde diagnose of onderdiagnose (Münger et al., 2021). Dit is bijzonder zorgwekkend gezien volwassenen met ADHD vaak significante beperkingen in hun dagelijks leven rapporteren, die niet altijd overeenkomen met klinische beoordelingen. De onderdiagnose van ADHD bij volwassenen is een kritisch probleem, zoals benadrukt door Ginsberg et al. (2014), die benadrukken dat veel volwassenen ongediagnosticeerd en onbehandeld blijven, wat leidt tot een reeks negatieve uitkomsten, waaronder verhoogde comorbide aandoeningen en verminderde kwaliteit van leven.

Impact op kwaliteit van leven

De impact van ADHD op de kwaliteit van leven is diepgaand. Onderzoek geeft aan dat volwassenen met ADHD vaak een lagere kwaliteit van leven ervaren in vergelijking met hun niet-ADHD-tegenhangers, met significante beperkingen in werkproductiviteit en sociale interacties (Adler et al., 2013; Joseph et al., 2018). Zo vond Adler et al. (2013) dat behandeling met lisdexamfetamine de kwaliteit van leven aanzienlijk verbeterde bij volwassenen met ADHD, met name op gebieden die verband houden met executieve functie en dagelijkse activiteiten. Bovendien voerde Michielsen et al. (2015) een kwalitatieve studie uit die de cumulatieve last van ADHD over de levensduur onthulde, waarbij werd benadrukt hoe impulsief gedrag kan leiden tot financiële moeilijkheden en gespannen relaties. Deze bevindingen benadrukken de alomtegenwoordige aard van de impact van ADHD, die niet alleen de gediagnosticeerde individuen treft, maar ook hun families en gemeenschappen.

OOK INTERESSANT:   Individuele hersenveranderingen die verband houden met verschillende psychische aandoeningen

Uitdagingen

De uitdagingen die gepaard gaan met ADHD gaan verder dan alleen aandachtstekort; ze omvatten emotionele disregulatie en moeilijkheden bij het beheren van dagelijkse taken. Emotionele symptomen, zoals prikkelbaarheid en stemmingswisselingen, zijn veelvoorkomend bij individuen met ADHD en kunnen bijdragen aan functionele beperkingen in verschillende levensdomeinen (Mörstedt et al., 2015). Bijvoorbeeld, individuen met ADHD worstelen vaak met tijdsbeheer, organisatie en het voltooien van taken, wat kan leiden tot aanzienlijke stress en frustratie in zowel persoonlijke als professionele omgevingen (Moëll et al., 2015). Deze emotionele onrust wordt verergerd door het maatschappelijke stigma rond ADHD, wat individuen verder kan vervreemden van hun leeftijdsgenoten en ondersteuningssystemen, zoals opgemerkt door Michielsen et al. (2015).

Comorbiditeit

Bovendien compliceert de relatie tussen ADHD en comorbide aandoeningen het klinische beeld. Veel individuen met ADHD ervaren ook angst, depressie en andere psychische problemen, die de chaos in hun leven kunnen verergeren (Bernardi et al., 2011). De wisselwerking tussen ADHD-symptomen en deze comorbiditeiten kan een vicieuze cirkel creëren, waarbij de uitdagingen van het beheren van ADHD-symptomen leiden tot verhoogde emotionele stress, wat op zijn beurt ADHD-symptomen verergert (Engel-Yeger, 2022). Deze cyclus kan het vermogen van individuen om hulp te zoeken of zich te houden aan behandelplannen belemmeren, waardoor ze verder worden verstrikt in een staat van chaos.

Behandeling

Wat betreft behandeling is er een groeiend aantal bewijzen ter ondersteuning van de effectiviteit van verschillende interventies, waaronder farmacologische behandelingen en gedragstherapieën. Toch vormt de toegang tot effectieve behandeling een aanzienlijke barrière voor veel individuen. Het stigma rond ADHD, gecombineerd met een gebrek aan bewustzijn en begrip bij zorgverleners, leidt vaak tot ontoereikende behandelopties voor de getroffenen (Ginsberg et al., 2014; Naya et al., 2021).

Technologie

De rol van technologie bij het beheren van ADHD-symptomen de laatste jaren aandacht gekregen. Online interventies en smartphone-applicaties zijn ontwikkeld om individuen te helpen bij het structureren van hun dagelijks leven en het verbeteren van executieve functievaardigheden (Moëll et al., 2015; Kenter et al., 2021). Deze tools kunnen waardevolle ondersteuning bieden voor individuen met ADHD, hen helpen om de chaos van het dagelijks leven effectiever te navigeren. De effectiviteit van dergelijke interventies kan echter sterk variëren tussen individuen, wat een op maat gemaakte benadering van behandeling noodzakelijk maakt die rekening houdt met de unieke uitdagingen en sterke punten van elke persoon (Kenter et al., 2021).

OOK INTERESSANT:   ADHD-risico beïnvloed door darmmicrobioom

Sociale en familiedynamiek

De chaos van ADHD weerspiegelt zich ook in de sociale en familiale dynamiek rond individuen met de stoornis. Ouders van kinderen met ADHD melden vaak verhoogde stressniveaus en uitdagingen bij het beheren van het gedrag van hun kind, wat kan leiden tot gespannen familierelaties (Peasgood et al., 2020). De last van de zorg voor kinderen met ADHD kan aanzienlijke invloed hebben op de geestelijke gezondheid en algehele welzijn van ouders, terwijl ze de complexiteiten van de behoeften van hun kind navigeren en tegelijkertijd hun eigen behoeften beheren (Peasgood et al., 2020). Deze dynamiek benadrukt het belang van het bieden van ondersteuning niet alleen aan individuen met ADHD, maar ook aan hun families, aangezien zij een cruciale rol spelen in het beheer van de stoornis.

Conclusie

ADHD is een veelzijdige stoornis die – zeker onbehandeld – aanzienlijke chaos creëert in het leven van de getroffenen. De wisselwerking van kernsymptomen, emotionele disregulatie, comorbide aandoeningen en maatschappelijk stigma draagt bij aan een complex landschap van uitdagingen die het vermogen van individuen om effectief te functioneren in het dagelijks leven kunnen belemmeren. Hoewel effectieve behandelingen en interventies bestaan, blijven toegangsbarrières en de noodzaak van op maat gemaakte benaderingen kritieke kwesties in het beheer van ADHD. Het begrijpen van de chaos van ADHD vereist een allesomvattende benadering die de individu, hun familie en de bredere maatschappelijke context waarin ze leven in overweging neemt.

Referenties

Adler, L., Dirks, B., Deas, P., Raychaudhuri, A., Dauphin, M., Saylor, K., … & Weisler, R. (2013). Self-reported quality of life in adults with attention-deficit/hyperactivity disorder and executive function impairment treated with lisdexamfetamine dimesylate: a randomized, double-blind, multicenter, placebo-controlled, parallel-group study. BMC Psychiatry, 13(1). https://doi.org/10.1186/1471-244x-13-253

Bernardi, S., Faraone, S., Cortese, S., Kerridge, B., Pallanti, S., Wang, S., … & Blanco, C. (2011). The lifetime impact of attention deficit hyperactivity disorder: results from the national epidemiologic survey on alcohol and related conditions (nesarc). Psychological Medicine, 42(4), 875-887. https://doi.org/10.1017/s003329171100153x

OOK INTERESSANT:   Hormonaal anticonceptiegebruik en risico op depressie bij jonge vrouwen met ADHD

Engel‐Yeger, B. (2022). Emotional status and quality of life in women with adhd during covid-19. Otjr Occupational Therapy Journal of Research, 42(3), 219-227. https://doi.org/10.1177/15394492221076516

Ginsberg, Y., Quintero, J., Anand, E., Casillas, M., & Upadhyaya, H. (2014). Underdiagnosis of attention-deficit/hyperactivity disorder in adult patients. The Primary Care Companion for CNS Disorders. https://doi.org/10.4088/pcc.13r01600

Joseph, A., Kosmas, C., Patel, C., Doll, H., & Asherson, P. (2018). Health-related quality of life and work productivity of adults with adhd: a u.k. web-based cross-sectional survey. Journal of Attention Disorders, 23(13), 1610-1623. https://doi.org/10.1177/1087054718799367

Kenter, R., Lundervold, A., & Nordgreen, T. (2021). A self-guided internet-delivered intervention for adults with adhd: a protocol for a randomized controlled trial. Internet Interventions, 26, 100485. https://doi.org/10.1016/j.invent.2021.100485

Michielsen, M., Kruif, J., Comijs, H., Mierlo, S., Semeijn, E., Beekman, A., … & Kooij, J. (2015). The burden of adhd in older adults: a qualitative study. Journal of Attention Disorders, 22(6), 591-600. https://doi.org/10.1177/1087054715610001

Moëll, B., Kollberg, L., Nasri, B., Lindefors, N., & Kaldo, V. (2015). Living smart — a randomized controlled trial of a guided online course teaching adults with adhd or sub-clinical adhd to use smartphones to structure their everyday life. Internet Interventions, 2(1), 24-31. https://doi.org/10.1016/j.invent.2014.11.004

Mörstedt, B., Corbisiero, S., Bitto, H., & Stieglitz, R. (2015). Emotional symptoms and their contribution to functional impairment in adults with attention-deficit/hyperactivity disorder. Adhd Attention Deficit and Hyperactivity Disorders, 8(1), 21-33. https://doi.org/10.1007/s12402-015-0181-2

Münger, M., Candrian, G., Kasper, J., Abdel-Rehim, H., Eich, D., Müller, A., … & Jäncke, L. (2021). Behavioral and neurophysiological markers of adhd in children, adolescents, and adults: a large-scale clinical study. Clinical Eeg and Neuroscience, 52(5), 311-320. https://doi.org/10.1177/1550059421993340

Naya, N., Tsuji, T., Nishigaki, N., Sakai, C., Chen, Y., Jung, S., … & Kosaka, H. (2021). The burden of undiagnosed adults with attention-deficit/hyperactivity disorder symptoms in japan: a cross-sectional study. Cureus. https://doi.org/10.7759/cureus.19615

Peasgood, T., Bhardwaj, A., Brazier, J., Biggs, K., Coghill, D., Daley, D., … & Sonuga‐Barke, E. (2020). What is the health and well-being burden for parents living with a child with adhd in the united kingdom?. Journal of Attention Disorders, 25(14), 1962-1976. https://doi.org/10.1177/1087054720925899

Meer over dit onderwerp

Reacties

Ook in PSYMAG

Aandachtstekortstoornis met hyperactiviteit (ADHD) is een complexe neurobiologische stoornis die zich manifesteert door een verscheidenheid aan symptomen, waaronder onoplettendheid, hyperactiviteit en impulsiviteit. De chaos die gepaard gaat met ADHD is niet alleen het gevolg van deze kernsymptomen, maar wordt verergerd door een veelvoud aan factoren die het dagelijks leven, relaties en algehele kwaliteit van leven van individuen beïnvloeden. Deze veelzijdige stoornis presenteert aanzienlijke uitdagingen gedurende het hele leven, van kindertijd tot volwassenheid, waarbij verschillende domeinen zoals academische prestaties, beroepsfunctioneren en interpersoonlijke relaties worden beïnvloed.

Alleen voor abonnees

De volledige inhoud van dit artikel is alleen toegankelijk voor ingelogde abonnees. Een abonnement kost slechts €40,- per jaar. Hiervoor krijg je toegang tot alle beschikbare content, inclusief het maandelijkse pdf-vaktijdschrift (verschijnt 12x per jaar).

€40,-per jaar

PSYMAG verschijnt ook als PDF-vaktijdschrift. Voor slechts €40,- per jaar ontvang je naast toegang tot alle content op www.psymag.nl ook 12x per jaar het digitale tijdschrift in je mailbox.

Populaire artikelen