‘Kinderen die snel angstig zijn’ is een praktische gids waarin je ontdekt wat angst doet met kinderen én met jou, wat de belangrijkste tien behoeften van deze kinderen zijn en hoe jij hen hierin kunt ondersteunen en begeleiden. Het boek biedt concrete tools en eenvoudige strategieën aan, zodat je als (groot)ouder, leerkracht, therapeut of begeleider samen met het kind op zoek kunt gaan naar wat écht helpt om met meer (zelf)vertrouwen in het leven te staan.
Centraal staat de relatie van het kind met de volwassene, want kinderen leren vooral door imitatie en ervaring. Door in te zetten op verbinding, rust en op je eigen verhouding tot angst krijgt het kind de ruimt e om zijn eigen angsten in de ogen te durven kijken. Het kan dan verder op weg naar een betekenisvol leven, met de angst onder de arm.
Beoordeling PSYMAG: Dit boek is een essentiële aanrader voor ouders, leerkrachten en professionals die met angstige kinderen te maken hebben. Het biedt een vlotte leeservaring met theoretische informatie, praktische tips en oefeningen die zowel kinderen als volwassenen zouden waarderen. De auteur, Wendy de Pree van Leer Positief Denken, neemt de lezer op een heldere wijze mee in de leefwereld van angstige kinderen en slaagt erin complexe thema’s in eenvoudige, begrijpelijke taal om te zetten. Gebaseerd op actuele wetenschappelijke inzichten schetst het boek de factoren die leiden tot angst en benadrukt de cruciale rol van ouders en leerkrachten in de begeleiding van angstige kinderen. Het biedt praktische technieken en tools in kleine stapjes, afgewisseld met inzichten, voorbeelden, strategieën en grappige illustraties. Hoewel niet specifiek geschreven voor kinderen met (een vermoeden van) autisme, zijn de tips prima toepasbaar, waardoor het boek breed inzetbaar is zonder dit expliciet te benoemen. Kortom, dit boek is een must-read voor iedereen die samenleeft of werkt met angstige kinderen en biedt een waardevolle gids voor het opbouwen van een positieve toekomst.
Wendy de Pree is de oprichter van expertisecentrum Leer Positief Denken. Als psycholoog en gedragstherapeut heeft zij meer dan 25 jaar ervaring in het werken met kinderen, ouders en leerkrachten. Zij is een veelgevraagd spreker over mentaal welzijn en is ook online erg actief om psychologische kennis te vertalen naar duidelijke, praktische handvatten.