Rigiditeit, een kernsymptoom van ASS, manifesteert zich als star denken en gedrag, wat sociale interacties en aanpassingsvermogen aanzienlijk kan belemmeren. Effectieve behandelstrategieën moeten zowel de gedragsmatige als cognitieve aspecten van rigiditeit aanpakken, terwijl ook de unieke behoeften van individuen op het spectrum in aanmerking moeten worden genomen.
Gedragsmatige therapieën
Een veelbelovende behandelrichting is de implementatie van gedragsmatige therapieën, met name die nadruk leggen op gestructureerde omgevingen en routine. De TEACCH (Treatment and Education of Autistic and Communication Handicapped Children) benadering, bijvoorbeeld, is aangetoond om cognitieve bereidheid en sociale aanpassing te verbeteren bij kinderen met ASS door duidelijke verwachtingen en visuele ondersteuning te bieden (Sidenko & Kolyshkin, 2020). Daarnaast zou de Toegepaste Gedragsanalyse (ABA) therapie breed erkend zijn voor zijn effectiviteit in het wijzigen van gedrag dat gerelateerd is aan rigiditeit en het verbeteren van sociale vaardigheden (Sidenko & Kolyshkin, 2020). Deze therapieën kunnen helpen individuen grotere flexibiliteit in hun denken en gedrag te ontwikkelen, waardoor rigiditeit wordt verminderd.
Psychofarmaca
Daarnaast kan de integratie van psychofarmacologische interventies voordelig zijn, met name voor het beheren van comorbide symptomen zoals angst, die rigiditeit kunnen verergeren. Onderzoek wijst uit dat een significant deel van individuen met ASS kan profiteren van medicijnen die deze symptomen aanpakken, hoewel de effectiviteit sterk kan variëren (Mohiuddin & Ghaziuddin, 2012). Bijvoorbeeld, lage doses van anticonvulsiva zoals fenytoïne zijn onderzocht voor hun potentieel om sociaal functioneren te verbeteren bij individuen met ASS, wat suggereert dat farmacologische strategieën kunnen complementeren met gedragsmatige interventies (Bird, 2015).
Innovatieve benaderingen
Naast traditionele therapieën zijn innovatieve benaderingen zoals dier-ondersteunde interventies en therapeutisch paardrijden naar voren gekomen als effectieve behandelingen voor het verbeteren van sociale vaardigheden en het verminderen van rigiditeit bij kinderen met ASS. Deze interventies bieden unieke kansen voor sociale betrokkenheid en communicatie, wat vaak een uitdaging is voor individuen op het spectrum (Ghorban et al., 2013; Barnhart et al., 2023). De interactieve aard van deze therapieën kan helpen om gevoelens van rigiditeit te verminderen door een gevoel van verbondenheid en betrokkenheid met de omgeving te bevorderen.
Daarnaast is het begrijpen van de onderliggende cognitieve mechanismen van rigiditeit cruciaal voor het ontwikkelen van gerichte interventies. Onderzoek heeft aangegeven dat intentionele controlemechanismen een significant rol spelen in gedragsmatige rigiditeit bij individuen met ASS (Hoofs et al., 2017). Door zich te richten op het verbeteren van cognitieve flexibiliteit door middel van gerichte cognitief-gedragstherapeutische strategieën, kunnen hulpverleners individuen helpen om beter om te leren gaan met sociale situaties en rigide reacties te verminderen.
Multidisciplinaire benadering
Tot slot is een multidisciplinaire benadering essentieel voor effectieve behandeling. De American Academy of Child and Adolescent Psychiatry adviseert evaluaties die medische, psychologische en beroepsmatige evaluaties omvatten om interventies aan te passen aan de specifieke behoeften van het individu (Monteiro et al., 2015). Dit holistische perspectief zorgt ervoor dat alle aspecten van het leven van een individu in aanmerking worden genomen, wat leidt tot effectievere en persoonlijkere behandelplannen.
Kortom, de effectieve behandeling van Autisme Spectrum Stoornis en de daarmee gepaard gaande rigiditeit vereist een combinatie van gedragsmatige therapieën, farmacologische interventies, innovatieve therapeutische benaderingen en een diepgaand begrip van de cognitieve mechanismen die betrokken zijn. Door een multidisciplinaire strategie te gebruiken, kunnen hulpverleners de kwaliteit van leven voor individuen met ASS verbeteren en hen ondersteunen in hun reis naar grotere flexibiliteit en sociale betrokkenheid.
Referenties
Barnhart, G., Silverwood, A., Efird, W., & Wells, K. (2023). Animal assisted interventions on therapy farms for those with autism.. The Humanistic Psychologist, 51(2), 160-172. https://doi.org/10.1037/hum0000217
Bird, P. (2015). The treatment of autism with low-dose phenytoin: a case report. Journal of Medical Case Reports, 9(1). https://doi.org/10.1186/1752-1947-9-8
Ghorban, H., Sedigheh, R., Gholami, M., & Yaghoob, G. (2013). Effectiveness of therapeutic horseback riding on social skills of children with autism spectrum disorder in shiraz, iran. Journal of Education and Learning, 2(3). https://doi.org/10.5539/jel.v2n3p79
Hoofs, V., Princen, M., & Poljac, E. (2017). Understanding behavioural rigidity in autism spectrum conditions: the role of intentional control. Journal of Autism and Developmental Disorders, 47(3), 714-727. https://doi.org/10.1007/s10803-016-3010-3
Mohiuddin, S. and Ghaziuddin, M. (2012). Psychopharmacology of autism spectrum disorders: a selective review. Autism, 17(6), 645-654. https://doi.org/10.1177/1362361312453776
Monteiro, S., Spinks-Franklin, A., Treadwell-Deering, D., Berry, L., Sellers-Vinson, S., Smith, E., … & Voigt, R. (2015). Prevalence of autism spectrum disorder in children referred for diagnostic autism evaluation. Clinical Pediatrics, 54(14), 1322-1327. https://doi.org/10.1177/0009922815592607
Sidenko, Y. and Kolyshkin, O. (2020). The use of corrective technologies in the process of preparing senior preschoolers with autism spectrum disorder for learning activities. Eureka Social and Humanities, 4, 47-52. https://doi.org/10.21303/2504-5571.2020.001355