Praktijkboek cognitieve gedragstherapie bij kind en jeugd: de diagnostische fase

Gerelateerde artikelen

Het e-boek ‘Praktijkboek cognitieve gedragstherapie bij kind en jeugd: de diagnostische fase’ biedt een uitgebreid overzicht van het cognitief gedragstherapie (CGT) proces voor kinderen en adolescenten. Het richt zich op de diagnostische fase, probleeminventaris, holistische theorie, functieanalyse, betekenisanalyse, doelen en behandelplan, en pedagogische aspecten bij het werken met het gezinssysteem.

De auteurs benadrukken de noodzaak om het theoretisch kader van CGT aan te passen aan de ontwikkelingsfase van het kind, rekening houdend met de pedagogische context waarin ze werken. Ze benadrukken ook het belang van het betrekken van ouders en het overwegen van het systeem rond het kind in het behandelproces.

In de diagnostische fase benadrukken de auteurs het stepped care model, dat verschillende niveaus van diagnostische beoordeling omvat op basis van de complexiteit van de problemen. Ze benadrukken ook de aandacht voor ouders en de context rond het kind, evenals het belang van praktische, non-verbale benaderingen in het therapieproces. Het initiële contact en de intake met het kind en hun familie wordt benadrukt als een kritieke stap in het begrijpen en kwantificeren van de problemen.

De auteurs bespreken daarnaast het gebruik van directe en indirecte vraagtechnieken en de uitdaging om reacties van kinderen te krijgen die terughoudend kunnen zijn vanwege schaamte of hoge verwachtingen.

Samenvattend biedt het boek een gedetailleerde handleiding voor het uitvoeren van cognitieve gedragstherapie bij kinderen en adolescenten, waarbij de noodzaak van aanpasbaarheid aan de ontwikkelingsfase van het kind, de betrokkenheid van ouders en praktische benaderingen om de problemen aan te pakken, wordt benadrukt.

Het boek is te lezen op de website van VGCt.

OOK INTERESSANT:   Interventies voor naasten van verslaafden erkend

Meer over dit onderwerp

Reacties

Ook in PSYMAG

Het e-boek 'Praktijkboek cognitieve gedragstherapie bij kind en jeugd: de diagnostische fase' biedt een uitgebreid overzicht van het cognitief gedragstherapie (CGT) proces voor kinderen en adolescenten. Het richt zich op de diagnostische fase, probleeminventaris, holistische theorie, functieanalyse, betekenisanalyse, doelen en behandelplan, en pedagogische aspecten bij het werken met het gezinssysteem.

Alleen voor abonnees

De volledige inhoud van dit artikel is alleen toegankelijk voor ingelogde abonnees. Een abonnement kost slechts €30,- per jaar. Hiervoor krijg je toegang tot alle beschikbare content, inclusief het maandelijkse pdf-vaktijdschrift (verschijnt 12x per jaar).

€30,-per jaar

PSYMAG verschijnt ook als PDF-vaktijdschrift. Voor slechts €30,- per jaar ontvang je naast toegang tot alle content op www.psymag.nl ook 12x per jaar dit tijdschrift in je digitale mailbox.

Populaire artikelen